اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

گزارشی از بزرگترین پروژه اهدای عضو

دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۱۸ ب.ظ

سلامت نیوز: سکوت تلخی بر زندگیت حاکم می‌شود و تو نمی‌دانی از خدا طلب چه چیزی را داشته باشی، درخواست مرگ دیگری را؟ دنیا برایت همان زمانی که کمیسیون پزشکی، جوابت می‌کند برایت تمام می‌شود. تا روزها ممکن است اشک بریزی و یاد تمام آن کارها کرده و نکرده بیفتی و اگر روزها بگذرد و عضویی برایت پیدا نشود. دلسرد و دلشکسته‌تر به کنج خانه می‌نشینی و در انتظار مرگ می‌مانی و گاه که حوصله داشته باشی به شوخی خاطراتت را مرور کرده و دست آخر وصیتی سرسری می‌کنی، چرا که خودت هم باور نداری که بنا به گفته پزشکت تا مدتی دیگر بیشتر میهمان این دنیا نیستی. حرف پزشکان بارها در سرت زنگ می‌زند سخنان آنها کوتاه و ساده بود اما تلخی هضم نشده‌ای داشت چرا آنها معتقد بودند، اگر برایت عضوی پیدا نشود تو خواهی مرد.

چند سالی است که بحث اهدای اعضا مورد توجه همگان قرار گرفته چرا که افراد نمی‌خواهند پس از مرگشان اعضای سالم بدن، به تلی از خاک بدل شود و خواهان تپیدن قلبشان در سینه فرد دیگری هستند و چه زیباست این هدیه که موجب زندگی فرد دیگری می‌شود و بر همین اساس است که تمامی دستگاه‌های مسئول سعی در ترویج فرهنگ اهدا عضو دارند و در این میان سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز پای در میدان گذاشته تا با داشتن بیش از دو میلیون عضو بتواند، در راستای این فرهنگ‌سازی نقش اساسی داشته باشد و برهمین اساس با اجرایی‌کردن طرح ملی «حیات دوباره» علاوه بر آن که توانسته بیش 250هزار جوان را جذب کند بلکه این طرح به عنوان بزرگترین پروژه بشردوستانه در فدراسیون بین‌الملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر شناخته شده است.

محمد جعفریان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد طرح ملی «حیات دوباره» می‌گوید که این طرح در راستای گسترش فرهنگ نوع‌دوستی، مهرورزی و نهادینه‌کردن تلاش برای تامین سلامت انسان‌ها و تسکین آلام‌بشری در میان مردم ایران به خصوص جوانان و نوجوانان از سال 88 با محوریت معاونت دانشجویی و جوانان آغاز به کار کرد.
وی با بیان اینکه در این طرح سعی بر آن است تا با اطلاع‌رسانی درست به مردم و نهادینه‌کردن فرهنگ بشردوستی و نیکوکاری، جان بسیاری از بیماران نیازمندی که در انتظار پیوند عضو هستند، از مرگ حتمی نجات یابد، گفت: این طرح ملی آن‌قدر مورد توجه قرار گرفت که به عنوان بزرگترین پروژه بشردوستانه در فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ شناخته شد که این برگ زرین دیگری از افتخارات هلال‌احمر است.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه این طرح ملی در راستای آگاهی‌بخشی خانواده‌ها از رضایت فردی در راستای اهدای عضو صورت گرفته است، گفت: با توجه به دستورات قرآن‌کریم و دین اسلام در مورد نجات جان انسان‌ها، این طرح در سطح ملی برای نهادینه‌کردن تامین سلامت انسان‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی در بین مردم برای اهدای عضو به بیماران نیازمند انجام شده است.

جوانان قزوینی در صدر پیوند عضو


جعفریان با اشاره به استقبال عمومی از این طرح ملی، گفت: از زمان آغاز این طرح تا خردادماه سال 90 تعداد 76 هزار کارت برای متقاضیان صادر شد که با توجه به کثرت متقاضیان برای شرکت در طرح و به منظور سهولت در فرآیند صدور کارت، نسبت به واگذاری طرح به استان‌ها اقدام کردیم که از زمان واگذاری تاکنون کارت‌های صادر شده توسط مراکز امور جوانان استان‌ها به 48 هزار عدد رسیده که به ترتیب استان‌های قزوین، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد دارای بیشترین آمار شرکت در این طرح ملی هستند.

وی به پخش فرم‌های پیوند اعضا در طرح راهنمای مسافران نوروزی نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین بار فرم‌های اهدای عضو در پست‌های نوروزی توزیع شد که با استقبال گرم مردم همراه بود و 59 هزار تن تنها در 24 روز از اجرای طرح فرم‌های اهدای عضو را تکمیل کردند.

250 هزار جوان 22 تا 28 ساله آماده اهدای عضو


رییس سازمان جوانان هلال‌احمر با اشاره به توافقنامه این جمعیت با مرکز پیوند بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه شهید بهشتی، گفت: تا به حال 250 هزار تن از اعضای سازمان جوانان هلال‌احمر با میانگین سنی 22 تا 28 سال فرم اهدای عضو پر کرده‌اند.

نوجوان هلال‌احمری رکورددار اهدای عضو


جعفریان به وقوع 11 مورد مرگ مغزی در میان اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در سه سال اخیر اشاره کرد که این افراد همگی اعضای خود را اهدا کردند، گفت: آخرین مورد این اتفاق مرگ مغزی «میترا زندی»، دبیر کانون جوانان شهرستان بروجرد بود که این دختر 22 ساله بر اثر حادثه سقوط آسانسور مرگ مغزی شد و بنابر وصیت خودش، اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا شد.
وی با اشاره به مرگ حامد رضایی 17 ساله که از اعضای کانون جوانان شهرستان ازنا و امیرمحمد قاسمی 16 ساله در استان گلستان که بر اثر سانحه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، گفت: این افراد اعضای بدنشان را هدیه کردند که مرحوم قاسمی رکورددار اهدای عضو شد، چرا که با این کار انسان‌دوستانه و پسندیده به 18 بیمار نیازمند جان دوباره بخشید.

به باور جعفریان، این موضوع دو حسن دارد؛ اول اینکه یک کار ترویجی ایثارگرانه است و در ترویج روحیه ایثارگری در کشور موثر است و دوم اینکه در صورت بروز چنین اتفاقاتی امکان این وجود دارد که جان بیمار نیازمندی نجات پیدا کند.
وی درباره برنامه‌های ترویجی این سازمان برای بحث پیوند اعضا با بیان اینکه در تلاشیم تا نظر مردم را به وضعیت بیماران نیازمند به پیوند اعضا جلب کنیم. گفت: چند سال قبل این فرهنگ، فرهنگ غالب در جامعه نبود اما در حال حاضر وقتی سطح هوشیاری بیماری به زیر سه می‌رود و درواقع امیدی به بازگشت وی وجود ندارد و این فرهنگ در جامعه جا افتاده است.

جعفریان به نگاه منفی به اهدای عضو در برخی از استان‌ها و فرهنگ‌های قومیتی و قبح آن اشاره کرد و افزود: اخیرا ما یک اهدای عضو در یکی از همین شهرستان‌ها داشتیم که این جو منفی علیه اهدای عضو را شکست و حتی سعی کردیم که در فرم اهدای عضو فتوای علما و حتی احادیثی پیرامون ارزش زندگی بخشیدن به دیگر انسان‌ها بگنجانیم تا افراد در جریان ثواب این عمل خیر قرار گیرند.
جعفریان از پیگیری ثبت بزرگ‌ترین رکورد اهدای عضو در سطح جهان خبر داد وگفت: تا به حال این رکورد در اختیار یکی از کشورهای اروپایی و جمهوری خلق چین است. اما نکته جالب توجه اینجاست که ما در هر مقطعی که این فرم‌ها را عرضه می‌کنیم، بلافاصله به اتمام می‌رسد.
رییس سازمان جوانان هلال‌احمر درباره اینکه آیا خود شما هم فرم اهدای عضو را پر کرده‌اید؟ گفت: من و همسرم هم این فرم را پر کرده‌ایم و علاوه براین تمام معاونان سازمان هم داوطلب اهدای عضو هستند.
وی از عضویت «بهداد سلیمی»، عضو افتخاری سازمان جوانان هلال‌احمر و قهرمان وزنه‌برداری جهان در مجموعه افراد داوطلب اهدای عضو خبر داد و با اشاره به طراحی پوستری برای این طرح که قرار است در اماکن عمومی و دانشگاه‌ها توزیع شود، گفت: پیشنهاد شما برای افزودن چهره‌های سرشناس اهدای عضو می‌تواند به فرهنگسازی کمک کند. 

۹۲/۰۵/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
سفیر زندگی