اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

از آسایشگاه مسلولین تا قطب منتخب علمی کشور

شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۲:۰۹ ق.ظ

میرزا علی اصغر خان امین السلطان در سال 1320 ق، زمینی را در شمالی‌ترین نقطه تهران خریداری نمود تا به توصیه پزشکان فرانسوی، مظفرالدین شاه که مبتلا به سل ریوی گردیده بود، دوران نقاهت خود را در آن جا بسر ببرد.

پس از فوت مظفرالدین شاه، این مرکز به تدریج به آسایشگاهی برای بیماران مسلول تبدیل شد. بعدها پس از تغییر حکومت این زمین و ساختمان کاخ بدون استفاده مانده بود تا با همت مرحوم دکتر مسیح دانشوری در سال 1310 شمسی پس از کسب مجوز از دربار، یک مدرسه پرستاری در آن احداث گردید. 

متعاقب این اقدام در دهه بیست ساختمان‌های متعددی توسط وزارت بهداری وقت، بعضی موسسات دیگر و اشخاص خیر در محوطه بنا شد. در سال 1365، بدنبال آغاز رسمی فعالیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، زیر مجموعه این دانشگاه شد.

مرکز تحقیقات سل و بیماریهای ریوی که در محوطه فیزیکی مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری واقع شده در سال 1371 تاسیس و شروع بکار نمود و در سال 1377 مرکز تحقیقات و بیمارستان با یکدیگر ادغام و بعنوان مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی دکتر مسیح دانشوری تغییر نام یافت. یک سال بعد مرکز به عنوان قطب علمی منتخب کشور در زمینه سل و بیماریهای ریوی برگزیده شد. در سال 1384 بانک توسعه اسلامی (IDB) این مرکز را به نام مرکز هماهنگی‌های آموزشی SRVP بانک برگزید. در سال 1386 این مرکز به عنوان مرکز همکاریهای کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی و مرکز همکاریهای آزمایشگاهی سل اتحادیه جهانی سل و بیماریهای ریوی (IUATLD) انتخاب گردید. در حال حاضر مرکز همکاریهای آموزش منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی و همچنین دبیرخانه منطقه خاورمیانه اتحادیه بین المللی مبارزه با سل و بیماریهای ریوی است و مرکز رفرانس برنامه های آموزشی و تحقیقاتی سل در سطح کشور نیز می‌باشد.

به دنبال آغاز رسمی فعالیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1365، مرکز پزشکی مسیح دانشوری زیر مجموعه این دانشگاه قرار گرفت. «مرکز تحقیقات سل و بیماریهای ریوی» که در محوطه فیزیکی مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری واقع شده در سال 1371 شمسی تاسیس و شروع به کار نمود. در سال 1377 شمسی، «مرکز تحقیقات سل و بیماریهای ریوی» و «بیمارستان مسیح دانشوری» با یکدیگر ادغام و به عنوان مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی(بیمارستان دکتر مسیح دانشوری) تغییر نام یافت.

در سال 1378 مرکز پزشکی مسیح دانشوری به عنوان قطب علمی منتخب کشور در زمینه سل و بیماریهای ریوی توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزیده شد.

در سال 1384 بانک توسعه اسلامی (IDB) این مرکز را به نام مرکز هماهنگی‌های آموزشی TAO /SRVP بانک برگزید. سال 1386 این مرکز به عنوان «مرکز همکاریهای آزمایشگاهی سل اتحادیه جهانی سل و بیماریهای ریوی» (IUATLD) انتخاب گردید. همچنین در سال 1386 پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی شامل 5 مرکز تحقیقاتی مصوب دانشگاه با حضور دکتر حداد عادل رئیس وقت مجلس شورای اسلامی افتتاح گردید.

سال 1387 مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات پژوهشکده سل به عنوان مرکز همکاریهای کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی WHO برگزیده شد که تا کنون ادامه دارد.

در حال حاضر مرکز پزشکی مسیح دانشوری مرکز رفرانس برنامه های آموزشی و تحقیقاتی سل و آزمایشگاه مرجع مایکوباکتریولوژی در سطح کشور است، دومین آزمایشگاه مرجع ویروس شناسی کشوردر زمینه H1N1 به شمار می رود و همچنین تنها مرکز پزشکی از راه دور کشور در بیمارستان مسیح دانشوری مستقر می باشد.


 

۹۲/۰۶/۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
سفیر زندگی