اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

رسانه ملی، پیشرو در ترویج فرهنگ اهدای عضو

دوشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۳۱ ب.ظ
آنان که به معاد و حیات دوباره ایمان و اعتقاد دارند می دانند که «مرگ»پایان زندگی نیست و بسیار فراتر از این می اندیشند. هستند کسانی که پیش از رفتن به سرای باقی ،عملا ثابت می کنندکه مرگ پایان زندگی شان نیست؛تمام کسانی که با اهدای اعضاء خود به انسان های دیگر امید به زندگی می بخشند.

بیش از هزار نفر از مدیران به جمعیت حمایت از پیوند اعضای ایرانیان پیوستند

اهدای عضو ،اهدای زندگی است.جمله ایی که سالهاست با کمک صدا و سیما به خوبی در میان مردم جا افتاده است و اینک رئیس ،مدیران و معاونان رسانه ملی با تکمیل برگه رضایت اهدای عضو و دریافت کارت عضویت،به جمعیت حمایت از پیوند اعضای ایرانیان پیوستند.خبرنگار رسانه ملی نظر معاونان رسانه ملی را درباره این مهم جویا شده است که می‌خوانید: 

علی دارابی/معاون سیما
وظیفه سیما در ترویج فرهنگ اهدا عضو

 ایثار واژه  نام‌آشنایی به پهنه ایران اسلامی است، واژه‌ای که در برهه‌های گوناگون تاریخی این کشور با افتخار در فرهنگ لغت ایرانی خودنمایی کرده و هشت سال دفاع مقدس، جانبازی و از خودگذشتگی رزمندگان غیور وطن، نزدیک‌ترین خاطره در این حافظه تاریخی است. البته در این سال‌ها ایثار، از خودگذشتگی و ترجیح منافع جمعی بر منافع فردی در اشکال رفتاری دیگری در میان ما جان گرفته است؛ اهداء اعضا بدن آنهایی که رفتند به آن‌هایی که ‌ماندند تا برای خود و جامعه منشا خیر باشند. رسانه ملی به عنوان دانشگاهی عمومی امروز موظف است بر ترویج این فرهنگ پسندیده اهتمامی ویژه‌ ورزد. سیمای  جمهوری اسلامی ایران  برخود فرض می‌داند، با به تصویر کشیدن اثرات این فرهنگ موجب ترویج هرچه بیشتر چنین خیر کثیری در جامعه باشد. امیدواریم هر کاری که در این راه انجام می‌شود مرضی خداوند بوده و جامعه ما را به سمت فرهنگ اصیل اسلامی هدایت نماید.

محمد حسین صوفی/معاون صدا

رادیو و فرهنگ‌سازی در زمینه اهداء عضو
در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و در مناسبت‌های مختلف، رادیو با طرح موضوعات مهم و مبتلابه جامعه موفقیت‌های چشمگیری در زمینه ایجاد همگرایی برای محقق ساختن حرکت‌های مردمی و اثربخش انجام داده است، جشن عاطفه‌ها و جشن نیکوکاری نمونه بارزی از این اقدامات است که رادیو در آن پیشگام بوده است. در سال‌های اخیر موضوع اهداء عضو نیز به یکی از مسائل مهم جامعه ما بدل شده است، تلاش‌های انجام شده توسط رسانه ملی در کنار اقدامات فرهنگساز باعث شده تا حدود 37 درصد از خانواده‌هایی که عزیزان آنها دچار مرگ مغزی می‌شوند به اهداء عضو رضایت دهند اما در این زمینه نیازمند تلاش بیش‌تری هستیم. ابتکار رسانه ملی با طرح این موضوع در سی و سومین نشست افق رسانه با موضوع امید و پیشنهاد رئیس محترم رسانه ملی در این زمینه مورد استقبال معاونان و مدیران و همکاران سازمان قرار گرفت و با پر کردن فرم اهداء عضو اقدامی عملی در این مورد انجام شد.

علیرضا بهفر/مدیر شبکه رادیویی سلامت
دین اسلام، دین زندگی و حیات
براساس آمار در ایران سالانه بین هفت هزار تا ده هزار مرگ مغزی داریم؛ اما نکته مهم این است که از این میان فقط حدود 400 اهدای عضو در سال انجام می‌شود، در حالی که متوسط اهدای عضو در جهان 50 درصد مرگ‌های مغزی است.
بر این اساس باید سالانه بین 3500 تا 5000 اهدای عضو در کشور ما انجام شود که موانعی در تحقق نیافتن این آمارها وجود دارد.
دین مبین اسلام، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای نجات جان انسان‌ها قائل است. چنانچه در قرآن کریم سوره مبارکه مائده آیه 32 به تصریح اشاره شده است که هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آنست که باعث نجات جان تمام انسان‌ها شده است.
اگر صدمه به فرد شدید باشد باعث توقف قلب و مرگ مغزی می‌شود حال اگر در این وضعیت سریعاً با احیا قلب برگردد اندام‌های بدن به جز مغز زنده می‌مانند ولی مغز فرد از بین رفته است، در مرگ مغزی شکل مغز از حالت طبیعی خارج شده و به صورت مایع درمی‌آید و به هیچ عنوان فرد برگشت‌پذیر نخواهد بود.
زنده ماندن اندام‌ها در زمان کوتاه حداکثر تا 10 روز خواهد بود و این زمان طلایی برای پیوند اعضا می‌باشد که اگر پیوند صورت نگیرد به دلیل تولید هورمون‌هایی از مغز تمام اندام‌ها از کار می‌افتد.
فرهنگ‌سازی در این مطلب که مرگ مغزی بسیار متفاوت از کما است و تشخیص و افتراق آن به عهده متخصصان و افراد مجرب است می‌تواند نقش عمده‌ای در اطمینان خانواده‌ها از مرگ عزیزانشان دارد و این می‌تواند در ارتقا میزان پیوند بسیار کمک‌کننده باشد.

دکتر کتایون نجفی زاده/رئیس مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ارتقای فرهنگ اهدای عضو با برنامه های رسانه ملی

در علم پزشکی دو نوع مرگ ثابت شده وجود دارد؛ یکی مرگ قلبی که بیش از 90 درصدمرگ ها را شامل می شود و دیگری مرگ مغزی که کم‌تر از 10 درصد علت آمار مرگ و میر به شمار می‌رود.
هر فرد مرگ مغزی با اهدای اعضای حیاتی خود دو ریه، دو کلیه، کبد، قلب و لوزالمعده) می تواند جان هفت نفر را از مرگ نجات دهد و با اهدای نسوج خود زندگی 1 تا 43 معلول جسمی را سامان بخشد و باعث تولد مجدد انسان های دیگر و روشن نگاه داشتن چراغ کانون خانواده  تعدادی نیازمند شود.
مهم ترین علت فوت بیماران نیازمند در همه  نقاط دنیا، نرسیدن به موقع اعضای مناسب پیوندی با علت راضی نبودن خانواده هاست.
آمار رضایت به اهدای عضو خانواده ها در مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که بالغ بر 10 ملییون از جمعیت تهران را در بر می گیرد، در سال 1384 حدود 5درصد بوده است.
پس از بررسی و جلسات متعدد و در نظر گرفتن دو مورد اساسی، یعنی پیشرفته بودن ایران از نظر فناوری و متخصصان و همچنین نوع دوستی زبانزد مردم ایران در جهان، به این نتیجه رسیدیم که بزرگ‌ترین مشکل، ناآگاهی مردم شریف ایران و کمبود فرهنگ سازی اصولی در این زمینه است.
بنابراین با سازمان‌های فرهنگ ساز به ویژه صدا و سیما وارد تعامل شدیم و با ساخت برنامه های مفید در اشکال مختلف علمی، مستند، سریال و ... و پخش آن از رسانه به آمار بالایی رسیدیم که هم‌اکنون حدود 95درصد است.
در طرح های متعدد پژوهشی صورت گرفته در کشورهای موفق دنیا در امر رضایت گیری مشخص شده است که رسانه مهمترین نقش را در ارتقای فرهنگ اهدای عضو در جامعه به عهده داشته است .
هم‌اکنون با کمک بی‌دریغ رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران ، به ویژه حمایت های همه جانبه جناب آقای مهندس ضرغامی و همکارانشان، این مرکز در اهدای عضو، جایگاه سوم جهان را دارد و در کسب رضایت از خانواده‌ها، در جایگاه نخست جهان ایستاده است.
یکی از آثار چشمگیر برنامه‌های رسانه‌ای در ارتقای فرهنگ عمومی اهدای عضو در جامعه را می‌توان در افزایش چشمگیر تقاضای کارت اهدای عضو توسط مردم در زمان پخش این برنامه ها مشاهده کرد.

رسانه ملی فرهنگ اهدا را نهادینه کند

زهرا رفیعا دانشجوی 28 ساله‌ای است که سه سال پیش دو ریه به او پیوند شده است؛ او که از بدو تولد به بیماری ریوی مبتلا بوده است درخصوص نقش رسانه در ایجاد فرهنگ اهدا در جامعه می‌گوید:هیچ تبلیغی به اندازه تبلیغاتی که از طریق رسانه صورت می‌گیرد نمی‌تواند در فرهنگ‌سازی موضوعی در جامعه اثر داشته باشد.صدا و سیما مخاطب عام دارد و با برنامه‌ها و فیلم‌هایی که می‌سازد می‌تواند فرهنگ اهدا را در جامعه نهادینه کند.

او که حدود سه سال در صف انتظار دریافت ریه بوده است در ادامه می‌گوید: صدا وسیما باید برنامه‌ها را به صورت واقع‌بینانه بسازد به صورتی که مخاطبان فرق کسی را که مرگ مغزی شده با کسی که به کما رفته است بدانند.

 همین امید به بازگشت باعث می‌شود خانواده‌ها چند روز روند اهدا را عقب بیندازند و این باعث از دست روند عضوهایی مثل ریه می‌شود. چون عضوی مثل قلب، کبد و پانکراس را می‌توان تا چند وقت بعد پیوند زد؛ اما ریه را نه.

رفیعا در ادامه می‌افزاید: رسانه ملی اگر برنامه‌ها را به صورت روتین و منسجم تولید کند، مطمئنا اثر بیش‌تری دارد و می‌‌تواند فرهنگ اهدا را در جامعه درونی کند.

تعداد فیلم‌ها و سریال‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده است تاثیر بسیار مثبتی در نگرش خانواده‌ها داشته‌ است و باعث شده این امر خداپسندانه را بیش از پیش انجام دهند.

رسانه ملی اهدای عضو را عمومیت داده است

 امیر مصباحی‌پور دریافت‌کننده‌ای 23سالهاست که خرداد سال گذشته پس از دو سال انتظار  ریه دریافت کرده است. او  نقش رسانه ملی را در ایجاد فرهنگ اهدای عضو بسیار اثرگذار می‌داند و می‌گوید: رسانه ملی در رده اول تبلیغات در جامعه است و می‌تواند با کارهای فرهنگی جامعه را با این امر خیر و خطیر آشنا کند.

مصباحی پور در پاسخ به این سوال که شما با این مقوله از نزدیک درگیر بودید با توجه به فیلم‌ها و سریال‌هایی که ساخته شد روند اهدای عضو در جامعه چه تغییری کرده می‌گوید: صدا و سیما فرهنگ‌ درستی را رواج داده و با برنامه‌هایی که ساخته است توانسته به این امر عمومیت ببخشد.

او در ادامه می‌افزاید: اگر رسانه برنامه‌های این حوزه را بیش‌تر کند و درباره روند اهدا و دریافت، برنامه‌هایی بسازد تا هم بیماران و هم خانواده‌های اهدا کننده با روند این کار آشنا شوند، مشکلات بسیاری حل می‌شود.

99 درصد آگاهی مردم از رسانه ملی است

حسین اعظمی 23 ساله دریافت کننده‌ای بود که به دلیل وضعیت بحرانی در مدت سه روز به او دو ریه پیوند شد. او که این جراحی را دو سال پیش انجام داده، نقش رسانه ملی را در ایجاد فرهنگ اهدای عضو بسیار موثر می‌داند. اعظمی در ادامه می‌افزاید: افراد از طریق مجموعه‌ها و برنامه‌هایی که در تلویزیون و رادیو تولید می‌شود، با این موضوع آشنا شدند، 99 درصد آگاهی مردم  در این مقوله از طریق رسانه ملی صورت گرفته است.

اعظمی در ادامه می‌گوید: امروزه مردم وقتی عزیزشان مرگ مغزی می‌شود با دل و جان برای اهدای عضو پیش‌قدم می‌شوند و نگاه‌ها به سمت مثبتی تغییر کرده است. رسانه ملی اگر در فیلم‌ها وسریال‌ها بیش‌تر به این موضوع بپردازد بیماران نتیجه بیش‌تر و بهتری خواهند گرفت.

 بعد از فیلم تلویزیونی کارت گرفتم

دیگر دریافت‌کننده عضو، معصومه درگاهی است که سه ماه پیش بعد از 7 ماه انتظار دو ریه دریافت کرده است. او در خصوص تاثیر برنامه‌های سازمان در رضایت اولیای دم افرادی که مرگ مغزی شده‌اند، گفت: این برنامه‌ها باعث شده تا افراد، بقای عزیزانشان را در اهدای عضو به افراد نیازمند بدانند.

وی در ادامه می‌افزاید: افراد بسیاری با دیدن فیلم‌ها و برنامه‌های رسانه ملی، کارت اهدای عضو گرفته‌اند. من چند سال پیش از این که مشکل ریوی داشته باشم،کارت اهدا گرفتم. فیلمی از تلویزیون پخش شد که قلب خانمی به بچه‌ای پیوند زده شد و او را از مرگ نجات داد. در همان سال من تحت تاثیر این فیلم، کارت اهدای عضو گرفتم. چند سال بعد که مشکل ریوی برای من پیش آمد نتیجه این کار را دیدم و با اهدای دو ریه مشکل من حل شد.


۹۲/۰۷/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
سفیر زندگی