اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

معاون امور فرهنگی مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از وزارت بهداشت برای بی توجهی به پیشنهاد اجرای طرح ارتقای رضایت گیری اهدای عضو، تشکیل کارگروه اهدای عضو در مرکز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت را پیشنهاد و خواستار پی گیری بیشتر مشکلات این حوزه شد.

امید قبادی، معاون امور فرهنگی مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) با پیشنهاد تشکیل کارگروه اهدای عضو در مرکز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خواستار پیگیری بیشتر مشکلات اهدای عضو در کشور از این طریق شد تا از مشکلات اهدای عضو در کشور در هزارتوی معضلات نظام سلامت غفلت نشود. 

فعالیت هفده واحد اهدای عضو در ایران

قبادی با اشاره به اینکه 17 واحد اهدای عضو در ایران وجود دارند، افزود: در واحد اهدای عضو دانشگاه شهید بهشتی 5 طرح نوین به اجرا در آمد که این طرح‌ها منجر به افزایش آمار رضایت‌گیری در این واحد تا بیش از 96 درصد شد.

انتقاد از وزارت بهداشت برای بی‌توجهی به پیشنهاد اجرای طرح ارتقای رضایت‌گیری اهدای عضو

وی با بیان اینکه طرح‌های ارتقای رضایت‌گیری در این واحد به واحد مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کردیم، گفت: واحد پیوند شهید بهشتی، آمادگی خود را برای ارائه و آموزش‌ این طرح‌ها به صورت رایگان در سراسر کشور اعلام کرد تا آمار رضایت‌گیری به اهدای عضو در کل کشور ارتقا یابد اما نسبت به اجرای این پیشنهاد هیچ‌گونه همکاری از سوی مقامات مسئول نشد.

 امید قبادی:
تعداد اهدای عضو نسبت به یک میلیون نفر، در کشور ما حدود 5.6 است که این مقدار در اسپانیا به عنوان بزرگ‌‌ترین اهداکننده عضو جهان 34.5 است و بیانگر ضعف ما در فرهنگ‌سازی و آموزش است

پی‌ام‌پی 5.6 ایران و ضرورت فرهنگ‌سازی اهدای عضو

قبادی با اشاره به اینکه شاخص پی‌ام‌پی به عنوان نشان‌دهنده تعداد اهدای عضو نسبت به یک میلیون نفر، در کشور ما حدود 5.6 است، افزود: این مقدار در اسپانیا به عنوان بزرگ‌ترین اهداکننده عضو جهان 34.5 است که این میزان بیانگر ضعف ما در فرهنگ‌سازی و یا آموزش است که باید نسبت به این نقاط ضعف فکری اساسی شود.

ارتقای رضایت‌گیری در واحد اهدای عضو شهید بهشتی 96.3

وی ادامه داد: آمار رضایت‌گیری در واحد اهدای عضو شهید بهشتی 96.3 است و همین مقدار در کل ایران 37 درصد است و این تفاوت چشمگیر که علت آن به اجرای طرح‌های ارتقای رضایت‌گیری برمی‌گردد ما را بر آن داشت تا اجرای این طرح‌ها را در دیگر واحدهای اهدای عضو کشور پیشنهاد دهیم تا نیاز بیماران نیازمند تامین شود و شاهد فوت آنها نباشیم.

قبادی گفت: وزارت بهداشت در مقابل این اعلام آمادگی ما برای ارائه آموزش رایگان به دیگر واحدهای اهدای عضو در کشور هیچ‌گونه توجهی نکرده است و ما امیدورایم با فراهم کردن زمینه‌های لازم برای اجرای این پیشنهاد امکان ارتقای پی‌ام‌پی و رضایت‌گیری به اهدای عضو موارد مرگ مغزی در همه واحدهای اهدای عضو کشور فراهم شود.

پیشنهاد تشکیل کارگروه اهدای عضو در مرکز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت

وی با پیشنهاد تشکیل کارگروه اهدای عضو در مرکز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت، گفت: با دایر شدن این کارگروه می‌توان مشکلات پیوند اعضا و اهدای عضو را توسط متخصصان و کارشناسان بررسی و تا حصول نتایج لازم دنبال کرد تا نسبت به آنها در هزارتوی مشکلات نظام سلامت غفلت و سهل‌انگاری نشود.

لازم به ذکر است، چندی پیش مرکز اهدای عضو دانشگاه شهید بهشتی آمادگی خود را برای انتقال تجربیات و ارائه آموزش‌های لازم در راستای رضایت‌گیری از خانواده‌ها در سراسر کشور، اعلام کرده بود تا با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زمینه اجرای آن فراهم و طرح‌ها آغاز شود.

گفتنی است بر اساس این طرح‌ها آموزش‌های لازم توسط رابطان اعزام شده به مناطق مختلف کشور در مناطق مختلف در ایران ارائه رابطان این مناطق نیز با بر اساس فرهنگ بومی و مذهبی در هر شهر طرح را بر اساس باورهای بومی و مذهبی اجرا می‌کنند.

۹۲/۰۷/۱۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
سفیر زندگی