اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

معاون امور فرهنگی مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از نبود متولی پیوند اعضا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: هم‌اکنون تشکل گسترده و عظیمی در زمینه پیوند اعضا به وجود آمده و لازم است شاکله‌ای متناسب با این گستره برای آن به وجود آید.

امید قبادی، معاون امور فرهنگی مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) با انتقاد از نبود متولی پیوند اعضا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: مرکز مدیریت پیوند اعضا در حال حاضر متولی خاصی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ندارد در حالی‌که هم‌اکنون تشکل گسترده و عظیمی در زمینه پیوند اعضا به وجود آمده و لازم است شاکله‌ای متناسب با این گستره برای آن به وجود آید. 

نیاز به مرکز مدیریت منسجم و برنامه‌ای به روز در پیوند عضو

قبادی با اشاره به اینکه مدیریت مربوط به پیوند اعضا به صورت زیرمجموعه‌ بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، بیان کرد: پیوند اعضا و اعمال مربوط به آن نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده در حال حاضر تعداد زیادی از این اعمال در سطح کشور انجام می‌شود و نیاز به مرکز مدیریت منسجم و گسترده و برنامه‌ای به روز و مدون دارد.

وی افزود: لازم است مرکزی تحت نظر معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وجود آمده و سکان‌دار اعمال و مسایل مربوط به پیوند اعضا در کشور باشد نه اینکه به صورت زیر مجموعه بیماری‌های خاص و آنگونه محدود که امروزه شاهد آن هستیم.

متولی پیوند عضو در وزارت بهداشت یک سرپرست آن هم بدون حق امضا

قبادی با اشاره به اینکه تنها متولی پیوند عضو در وزارت بهداشت یک سرپرست آن هم بدون حق امضا است، گفت: این امر بسیاری از مسایل مربوط به اهدای عضو را بدون پاسخ‌گو رها کرده است در حالی‌که این امر حیاتی نیازمند متولی خاص و با دایره عملیاتی به روز و گسترده است.

قبادی با تاکید برای حل و فصل بسیاری از مسایل این‌چنینی، تصریح کرد: مسئولان مسایل اهدای عضو را خیلی جدی نگرفته‌اند و هنوز آن را نهال نوپای 13 سال قبل تصور می‌کنند در حالی‌که شدیدا پیشرفت کرده و گسترده شده و نیاز به بازنگری در مصوربات و آئین‌نامه‌های موجود است.

بازنگری در اهدای عضو اتباع خارجی

وی با اشاره به یکی دیگر از مسایل اهدای عضو که نیازمند بازنگری و تجدید نظر در مورد آن وجود دارد، افزود: امکان‌ناپذیر بودن پیوند عضو از اتباع خارجی امری است که باید در قانون مربوط به آن بازنگری شود زیرا بسیاری از اتباع خارجی که عزیز آنها مرگ مغزی می‌شود و خانواده‌های آنان رضایت به اهدای عضو دارند به دلیل وجود این ممنوعیت از اهدای عضو و کمک به همنوع بازمانده و اعضای قابل پیوند آنان از دست می‌رود.

قبادی تصریح کرد: اتباع خارجی نمی‌توانند با اهدای عضو حتی در مواردی که خود آنان رضایت به این امر دارند در این امر انسان‌دوستانه مشارکت کنند و ارگان‌های حیاتی آنان زیر خاک می‌رود.

وی گفت: مصوبه مربوط به پیوند عضو که منجر به این ممنوعیت شده بود مربوط به پیوند عضو از زنده به زنده بوده است ولی در حال حاضر که با پیشرفت علم امکان پیوند عضو از موجود دچار مرگ مغزی نیز فراهم شده دیگر موارد مربوط به مصوبات قبلی مصداقی ندارد و هرج و مرج‌های محتمل که در موارد قبلی منجر به ممنوعیت پیوند عضو از اتباع خارجی بوده مصداقی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد: در دولت جدید این اتفاق بیافتد و معاون سلامت وزارت بهداشت که مسئولیت رسیدگی به این مسئله را دارند با توصیه‌های وزیر بهداشت نسبت به این امر اهتمام کنند و با بازنگری نسبت به قوانین موجود شرایط ادامه حیات را برای نیازمندان اهدای عضو فراهم کنند.

۹۲/۰۷/۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
سفیر زندگی