اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

در ادامه مستند "بهشت و زمین" درباره اهدای عضو که دوشنبه 1392/8/27 از شبکه یک سیما پخش شد لازم است قوانین و آیین نامه ها و توضیحاتی درباره اهدای عضو و اهدای عضو اتباع غیر ایرانی بخصوص افاغنه عزیز ارایه شود:

"اهدای عضو از افغان های دچار مرگ مغزی ساکن در ایران"

دکتر نجفی زاده، مسئول واحد فراهم آوری پیوند بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص اهدای اعضای اتباع خارجی اعلام کرد: اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزی شده که از اتباع غیر ایرانی هستند طبق قوانین ایران درصورتی امکان پذیر است که اولیای دم ایشان رضایت به اهدا را در حضور نماینده سازمان پزشکی قانونی و طی روال تاییدات مرگ مغزی داشته باشند.
وی گفت: این عزیزان به علل خاصی از قبیل تومور مغزی و سوانح دچار مرگ مغزی شده میشوندکه اعضای آنها به هموطنان خودشان که در تیم های پیوند سراسر کشور مورد مراقبت قرار می گیرند اهدا خواهد شد.
لازم به ذکر است طبق قانون جمهوری اسلامی ایران اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی در ایران طبق آیین نامه اجرایی مصوب 1379/1/17 و دستور العمل های صادر شده از وزارت بهداشت انجام می گیرد.


"قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنها مسلم است"

ماده واحده - بیمارستانهای مجهز برای پیوند اعضاء، پس از کسب اجازه کتبی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، می‌توانند از اعضای‌سالم بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان برطبق نظر کارشناسان خُبره مسلم باشد، به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی میت جهت پیوند‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو یا اعضای فوق بستگی دارد استفاده نمایند.
‌تبصره 1 - تشخیص مرگ مغزی توسط کارشناسان خبره در بیمارستانهای مجهز دانشگاههای
دولتی صورت می‌گیرد. این کارشناسان با حکم وزیر‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مدت چهار سال منصوب می‌شوند.
‌تبصره 2 - اعضای تیم‌های تشخیص مرگ مغزی نبایستی عضویت تیم‌های پیوند کننده را داشته باشند.
‌تبصره 3 - پزشکان عضو تیم از جهت جراحات وارده بر میت مشمول دیه نخواهند گردید.

"آیین‌نامه اجرایی قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که ‌مرگ مغزی آنان مسلم است"
ماده 1- مرگ مغزی عبارت است از قطع غیر قابل برگشت کلیه فعالیتهای مغزی کورتیکال (‌قشر مغز)،‌ساب کورتیکال ( لایه زیر قشر مغز ) و ساقه مغزی به طور کامل. 
ماده 2- تشخیص و تأیید مرگ مغزی بر اساس ضوابط این آیین‌نامه توسط چهار پزشک متشکل از یک‌متخصص نورولوژی، یک متخصص جراحی مغز و اعصاب، یک متخصص داخلی و یک متخصص بیهوشی‌صورت می‌گیرد. 
ماده 3- اعضای تیمهای تشخیص و تأیید مرگ مغزی نباید عضو تیمهای پیوندکننده باشند. 
‌ماده 4 - کلیه بیمارستانهای کشور موظفند موارد وقوع مرگ مغزی را به مرکزمدیریت پیوند و بیماریهای‌خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش دهند تا مراتب توسط تیم تشخیص دهنده مرگ‌مغزی تأیید گردد.
‌ماده 5 - ‌پس از مشخص شدن مرگ مغزی، مراحل بعدی درصورت وصیت بیمار یا موافقت ولی میت‌انجام خواهد شد. 
‌ماده 6- ‌وصیت بیمار درچارچوب قوانین مربوط می‌تواند به دوصورت کتبی یا شفاهی باشد و با اعلام‌کتبی یک نفر از وراث قانونی قابل احراز است. در حالتی که اصل وصیتنامه در دسترس نباشد، ازوراث‌قانونی که وصیت نامبرده را مبنی بر اعطای عضو محرز بدانند، طبق برگه تهیه شده ازسوی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی، باید صورتجلسه تنظیم و توسط افراد مطلع امضا شود . 
‌ماده 7 - ولی میت همان وراث کبیر قانونی می‌باشند که می‌توانند رضایت خود را مبنی بر پیوند اعضا‌اعلام نمایند. رضایت کلیه وراث یادشده لازم است
۹۲/۰۸/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
سفیر زندگی