اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

 دبیراجرائی نخستین کنفرانس علمی مرگ مغزی گفت: با مطالعاتی که در سال 89 به عمل آمده از بین همه بیماران ترومایی که شناسایی شده وجزو دهندگان خوب محسوب می شدند تنها یک چهارم خانواده ها رضایت به اهدا عضو دادند.

مسعود اسدی عصر جمعه در حاشیه  نخستین کنفرانس علمی مرگ مغزی و اهدا عضو در بیمارستان آیت الله روحانی بابل اظهار داشت: مسئله مرگ مغزی و پیوند اعضا که در چند دهه اخیر  شاهد پیشرفت های علمی  در کشور بودیم با تدوین قوانین ودستورالعمل ها نظم بهتری به این رشد  علمی داده شد.وی بیان داشت: بخش پیوند اعضا یک رهاورد نوین حیات بخش برای هزاران بیمار نیازمند بوده و هست، لذا این همایش فرصت مناسبی برای بررسی وضعیت مسئله اهدا عضو می باشد.

این مسئول با  تاکید بر آسیب شانسی این حوزه تصریح کرد: باید بررسی شود که در این حوزه چه کمبودها یی در قوانین واجرائیات وجود دارد تا در صدد رفع آن اقدام شود.وی افزود: عوامل مختلفی چون میزان تحصیلات، وضعیت علمی، اقتصادی، فرهنگی، کمبود تسهیلات برای نگه داشتن اعضا بیمار مرگ مغزی ،کمبود متخصص برای مشاوره با خانواده های داغدار در میزان اهدا عضو دخیل بوده است.

مسعود اسدی با تقدیر ازتعامل خوب بین اعضا هیئت علمی اهدا پیوند، تروما و اساتید اظهار داشت: اما به نظر می رسد  فرصت آموزشی مناسب برای پزشکان وپرستاران به نحو شایسته ایجاد نشده است.وی خاطرنشان کرد: آنچه امروزه به صورت چالش برانگیز با آن مواجه هستیم ارائه و طرح سوالات فقه ای در خصوص اهدا عضو است و مقالاتی در رد مرگ مغزی وپیوند عضو نیز چاپ و تکثیر شده است.

دبیراجرائی نخستین کنفرانس علمی مرگ مغزی تصریح کرد: دو سویه بودن جلسات تبیین مسئله مرگ مغزی واهدا عضو وپذیرش نگاه انتقادی وپاسخ صحیح به سوالات منتقدین می تواند راهکار مناسب در پاسخ به چالش ها باشد.وی افزود: گاها تیم اهدا با فحاشی مواجه می شوند که اگر در پشت این عمل خیرخواهانه باورها درست شود دیگر شاهد سوء تفاهماتی دراین حوزه نخواهیم بود.

اسدی بیان داشت: نظرات مختلف فقهی  که در خصوص اهدا عضو وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا عده ای به فتوی آیت الله فاضل لنکرانی،آیت الله بهجد، آیت الله صافی،آیت الله تبریزی و آیت الله سیستانی که اهدا عضو را جایز نمی دانند بسنده می کنند در حالی که آیت الله نوری همدانی، و آیت الله مکارم شیرازی بیمار مرگ مغزی را متوفی نامیده و اهدا عضو وی  راعملی انسان دوستانه مطرح کرده اند.

دبیر اجرائی کنفرانس علمی مرگ مغزی وپیوند دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به محورهای برگزاری این کنفرانس گفت: بررسی وضعیت موجود اهدا عضو وپیوند اعضای وارائه طرحی نو،مکانیسم مرگ مغزی،مراحل اهدای عضو،management فرد مرگ مغزی، ملاحظات اخلاقی،فقهی وحقوقی مرگ مغزی از مهم ترین محورهای این کنفرانس است.

اسدی تصریح کرد: این کنفرانس با همکاری کانون بسیج پزشکی و سلامت شهرستان بابل، واحد فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی بابل، بهداشت ودرمان سپاه ناحیه بابل،کانون دانشجویی سلامت معاونت دانشجویی ،فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار می شود.

۹۳/۰۲/۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
سفیر زندگی