اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اولین جلسه شورای عالی پیوند اعضا با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اساتید پیوند اعضای کشور برگزار شد.

دکتر سید حسن هاشمی در این جلسه ضمن اعلام آمادگی و حمایت وزارت بهداشت برای تامین نیازهای مالی و تجهیزاتی تیمهای اهدای عضو و پیوند اعضای سراسر کشور گفت: با تامین اعتبارات و امکانات مورد نیاز می توان فعالیت سایر مراکز پیوند اعضا را مانند مرکز پیوند شیراز و مسیح دانشوری تهران ارتقاء داد.

وزیر بهداشت همچنین خواستار بازنگری و اصلاح آیین نامه پیوند اعضا که در سال 81 به تصویب رسیده است، شد و از اعضای شورای عالی پیوند اعضا خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف مبنی بر پیوند عضو از ایرانی به اتباع خارجی، سریعاً برخورد نمایند.

هاشمی در این جلسه همچنین ضمن تاکید بر ضرورت تدوین دستورالعمل شرایط لازم برای صدور مجوز به مراکز پیوند تصریح کرد: بر اساس این دستورالعمل تنها باید به مراکز مورد تایید، مجوز پیوند عضو داده شود.

در اولین جلسه شورای عالی پیوند اعضا، موضوع پیوند اتباع بیگانه در کشور مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و مقرر شد کارگروهی به منظور بررسی دقیق تر در این خصوص تشکیل شود و نتایج بررسی خود را در جلسه بعدی این شورا ارائه دهد.

با توجه به اهمیت روز افزون توسعه پیوند اعضا به عنوان بهترین راه نجات جان بیماران نیازمند و نیاز رو به افزایش به اعضای پیوندی و ضرورت ساماندهی آن و به منظور استفاده بهتر از تجربه متخصصان مرتبط و نظرات کارشناسان در تصمیم گیری های کلان کشوری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین موجود و رعایت ملاحظات اخلاقی، شورای عالی پیوند اعضا تشکیل شده است.

بر اساس اساسنامه این شورا، گسترش پیوند اعضا از بیماران فوت شده در مقایسه با دهندگان زنده، استفاده بهینه از ارگانهای افراد مرگ مغزی و مرگ قلبی، ارتقای فرهنگ اهدای عضو در جامعه، پیگیری و حفظ سلامت دهندگان عضو و بیماران پیوند شده و سیاستگذاری به منظور گسترش پژوهش در زمینه پیوند اعضا از جمله مهمترین اهداف تشکیل شورای عالی پیوند اعضا است.

۹۳/۰۴/۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
سفیر زندگی