اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

در یک جراحی پیشگامانه و با استفاده از دو تکنیک جدید، پزشکان موفق به انجام عمل پیوند کلیه‌ای شدند که به بهبود سریعتر بیمار و کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک می‌کند.

در روش‌ متداول پیوند کلیه، برش 25 سانتی‌متری بر روی شکم بیمار ایجاد می‌شود؛ اما پزشکان بیمارستان سلطنتی لیورپول به سرپرستی پروفسور «پرانجال مودی» موفق به خارج کردن کلیه اهدایی از کشاله ران و پیوند زدن آن از طریق یک برش کوچک شدند.

عمل پیوند کلیه به روش سوراخ کلید (keyhole kidney transplant) سال 2010 توسط پروفسور «پرانجال مودی» ابداع شد و طی یک جراحی لاپاراسکوپی، کلیه از قسمت ناف خارج می‌شود.نخستین عمل پیوند کلیه به روش سوراخ کلید در انگلیس که بر روی یک بیمار 51 ساله انجام شد، با دو پیشرفت جدید همراه بود؛ نخست، کلیه اهدایی به جای شکم از کشاله ران فرد اهداکننده خارج شد که باعث برجای گذاشتن جای زخم بسیار کوچکی شد.

پیشرفت دوم، وارد کردن کلیه اهدایی از طریق یک برش کوچک در اندازه 6.35 سانتی‌متر بر روی شکم بود.وارد کردن کلیه اهدایی در بدن گیرنده در مدت زمان 40 تا 50 دقیقه انجام می‌شود که کمی طولانی‌تر از عمل پیوند باز است؛ کلیه جدید در سمت راست یا چپ پایین شکم قرار داده می‌شود تا در نزدیک‌ترین فاصله با عروق خونی باشد.

به گفته محققان، عمل پیوند کلیه به روش سوراخ کلید با دو روش جدید مسیر را برای انجام عمل‌های پیوند ایمن‌تر فراهم کرده و به کاهش درد و خطر عفونت، بهبود سریعتر و ترخیص زودتر بیمار از بیمارستان کمک می‌کند.

۹۳/۰۹/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
سفیر زندگی