اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

نخستین کارگاه آموزشی مرگ مغزی و اهدای عضو ویژه‌ی افسران مسوول آموزش و تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، توسط واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 13 اسفند ماه در سالن امیر کبیر بیمارستان دکتر مسیح دانشوری برگزار شد.
دکتر جماعتی: پلیس راهنمایی و رانندگی از قویترین سازمانها برای فراهنگسازی اهدای عضو است.
به گزارش روابط عمومی مرکز پزشکی مسیح دانشوری، دکتر حمیدرضا جماعتی، قائم مقام مرکز، هدف از برگزاری کارگاه فوق الذکر را استفاده از یکی از قویترین سازمانهای کشور برای فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو عنوان کرد و افزود: از لحاظ شرعی و دینی اگر به نجات زندگی یک نفر کمک شود مثل این است که در جهت نجات زندگی کل جامعه قدم برداشته شده است.
وی با بیان این مطلب که بسیاری از بیماران در لیست انتظار پیوند با درد، رنج و عذاب زندگی می کنند گفت: تعداد زیادی از این بیماران به دلیل نرسیدن به مرحله پیوند از بین می‌روند و بر اساس آمار روزانه 5-6 نفر به دلیل نرسیدن عضو جانشان را از دست می‌دهند.
دکتر جماعتی با اشاره به پیشتاز بودن پلیس راهنمایی و رانندگی در جهت ایمنی و سلامت افراد جامعه اظهار کرد: انشاا... دوستان راهنمایی و رانندگی حاضر در این کارگاه آموزشی بتوانند سفیران اهدای عضو باشند و فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو را به نحو احسن انجام دهند تا جان بسیاری از افراد نیازمند نجات یابد.
قائم مقام مرکز پزشکی مسیح دانشوری در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد آشنایی با پروسه‌ی مرگ مغزی و اهدای عضو در ارگان های دیگر هم اجرایی شود.
25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند به سر می برند
 رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی با بیان این مطلب که 30% از بیماران در لیست اننتظار پیوند ریه فوت می‌کنند ابراز امیدواری کرد مردم عزیز کشورمان صد در صد به اهدای عضو رضایت دهند و هیچ بیماری در لیست انتظار پیوند از بین نرود و هیچ بیمار مرگ مغزی اعضای خود را به زیر خاک نبرد.
دکتر فرحناز صادق بیگی ضمن تشکر از تشریف فرمایی افسران مسوول آموزش و تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی  به این کارگاه آموزشی گفت: در سال 1960 مرگ مغزی به صورت رسمی «از بین رفتن مغز و ساقه مغز» تعریف شد در صورتی که قلب به تپش خود ادامه می‌دهد اما خونرسانی به مغز از طریق رگهای گردن متوقف می‌شود.
وی همچنین به تاریخچه پیوند اعضا در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: کشور ایران در زمینه اهدای عضو در منطقه خاور میانه پیشرو می باشد.
دکتر صادق بیگی با بیان این مطلب که بهترین منبع برای اهدای عضو بیماران مرگ مغزی هستند اظهار کرد: در حال حاضر 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند هستند و متاسفانه روزانه 7-10 نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی از بین می‌روند.
اهدای نشان سفیر زندگی به روسای آموزش پلیس راهنمایی و رانندگی
معاون واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ پلیس راهنمایی و رانندگی با واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند گفت: از آنجا که علت بسیاری از موارد مرگ مغزی در کشور ما تصادفات رانندگی است آموزش افسران پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه مرگ مغزی و اهدای عضو بسیار اهمیت می‌یابد.
دکتر مسعود مظاهری افزود: در این کارگاه آموزشی افسران مسوول آموزش و تصادفات از کلیه‌ی مناطق راهنمایی و رانندگی تهران دعوت شدند و در پایان مراسم به آنها نشان سفیر زندگی اهدا می‌شود تا پیام‌آوران اهدای عضو در کل کشور باشند.
وی درباره اقداماتی که پلیس راهنمایی و رانندگی در سوانح شدید رانندگی می‌تواند انجام دهد توضیح داد: حفظ آرامش و اعزام هر چه سریعتر مصدوم به مراکز درمانی بهترین کاری است که پلیس راهنمایی و رانندگی در صحنه تصادفات شدید می‌تواند انجام دهد چرا که تشخیص مرگ مغزی نیاز به معاینات دقیق دارد وانتقال سریع مصدوم بسیار حائز اهمیت است.
افسر مسوول آموزش منطقه 15، ستوان بهنام نوروزی، که در این کارگاه آموزشی شرکت کرده بود با ابراز امیدواری در خصوص پیش‌قدم بودن پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه فرهنگ‌سازی اهدای عضو توضیح داد: افسران مسوول آموزش و تصادفات مناطق 22 گانه شهر تهران که در این کارگاه حضور دارند از این به بعد، در تمام جلسات آموزشی که در خصوص ترافیک برای ارگانها و نهادهای مختلف خواهند داشت به موضوع اهدای عضو تیز خواهند پرداخت.

۹۳/۱۲/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
سفیر زندگی