اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

اهدای عضو،اهدای زندگی

وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

۲۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

سفیر زندگی
۲۸ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰

روزی فرا خواهد رسید که جسم من آنجا زیر ملحفه سفید پاکیزه ای

 که از چهار طرفش زیر تشک تخت بیمارستان رفته است، قرار می گیرد

و آدم هایی که سخت مشغول زنده ها و مرده ها هستند از کنارم می گذرند.

آن لحظه فرا خواهد رسید که دکتر بگوید مغز من از کار افتاده است و

 به هزار علت دانسته و ندانسته زندگیم به پایان رسیده است.

سفیر زندگی
۲۵ شهریور ۹۲ ، ۱۳:۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰

معاون مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مدت محدود 14 روزه برای اهدای اعضای بدن افراد دچار مرگ مغزی شده، اظهار کرد: ارگان های حیاتی بدن پس از وقوع مرگ مغزی ساعت به ساعت از دست می روند لذا رضایت زودهنگام خانواده به اهدای اعضا بسیار حائز اهمیت است.

دکتر امید قبادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در علم پزشکی با دو نوع مرگ مغزی و قلبی مواجه هستیم، بیان داشت: مرگ مغزی در 90 درصد موارد به علت وارد آمدن ضربه به سر بویژه در اثر تصادف و سقوط از ارتفاع اتفاق افتاده و در 10درصد باقیمانده از تومورهای مغزی یا خونریزی در مغز ناشی می شود، بطوری که سلول های این ناحیه منهدم شده و شروع به از بین رفتن می کنند.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد موارد فوت، به از کار افتادن قلب افراد مربوط می شود؛ ادامه داد: به صورت طبیعی یک گره خودکار در قلب انسان وجود دارد که تنها به حجم مشخصی از اکسیژن برای تغذیه نیاز دارد. تولید جریان الکتریسیته برای ایجاد ضربان قلب و ذخیره این الکتریسیته به مدت شش تا هشت دقیقه از جمله وظایفی است که این قسمت از قلب برعهده دارد. پس از مرگ مغزی تا زمانی که توسط دستگاه به این عضو اکسیژن رسانی مصنوعی صورت گیرد؛ این گره به فعالیت خود ادامه داده، با ایجاد ضربان قلب موجب می شود که سایر ارگان ها به حیات خود ادامه دهند. اما باید توجه داشت این زندگی 14روز بیشتر به طول نمی انجامد.

این استاد اهدای عضو افزود: با گذشت زمان از وقوع مرگ مغزی، سلول های مغز در جمجمه فاسد می شود، سم تولید کرده و با رسیدن این سموم به به قلب در نهایت ایست قلبی نیز صورت می گیرد .

وی توضیح داد: کسی که به مرگ مغزی دچار شده در واقع یک انسان فوت شده ای است که به وسیله اکسیژن رسانی مصنوعی، ضربان قلبی وی نیز به صورت مصنوعی به مدت 14 روز حفظ می شود. در این شرایط چنانچه خون رسانی قلب به درستی انجام شود، می توان هفت عضو حیاتی بدن یعنی قلب، دوکلیه، دو ریه، کبد و لوزالمعده را حفظ کرد، به طوری که درصورت اجازه خانواده فرد دچار مرگ مغزی شده، می توان از این ارگان های اصلی برای نجات جان بیماران دیگر استفاده کرد.

دکتر قبادی درخصوص چگونگی اهدای اعضای بدن شخص مبتلا به مرگ مغزی خاطرنشان کرد: آنچه در این میان توجه به آن ضرورت دارد این است که ارگان های حیاتی ساعت به ساعت پس از لحظه وقوع مرگ مغزی از دست می روند. ریه فرد اولین عضوی است که به علت ارتباط مستقیم با هوا و ضربات وارد شده از بین می رود. چنانچه در 24ساعت اولیه رضایت خانواده فرد نسبت به اهدای اعضای وی اخذ شود، می توان بین یک تا هفت ارگان را پیوند زد و بیماران نیازمند به آنها را از مرگ نجات داد، همچنین با استفاده از 1 تا 43 نسج مختلف بدن وی همچون قرنیه، تاندون، استخوان، پوست و غیره بسیاری از افراد را از معلولیت رهایی بخشید.


هفته ای شش تا ده نفر، از نیازمندان به پیوند اعضا فوت می شوند

وی با بیان اینکه در حال حاضر 20 هزار بیمار نیازمند به عضو و ارگان های اصلی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: به طور میانگین هفته ای شش تا ده نفر از این افراد فوت می کنند و در حال حاضر تنها منبع نجات این افراد در ایران استفاده از اعضای اشخاصی است که دچار مرگ مغزی شده اند.

این متخصص اهدای عضو درخصوص تفاوت میان کما و مرگ مغزی بیان داشت: در وضعیت کما، آناتومی و ظاهر بافت مغز به طور کامل حفظ می شود و تنها در عملکرد آن اختلال وجود دارد . کما ممکن است چند روز تا چند سال به طول انجامد و احتمال بازگشت بیمار به وضعیت طبیعی وجود دارد. نکته بسیار مهم این است که تایید و تصویب مرگ مغزی برعهده چهار گروه معتمد وزارت بهداشت قرار دارد از جمله متخصصان مغز و اعصاب، داخلی اعصاب، داخلی و بیهوشی؛لازم به ذکر است تعداد محدودی از این افراد در کشور وجود دارد بطوری که با گذراندن دوره های تخصصی تأیید مرگ مغزی، واجد شرایط برای این مقوله به شمار می روند.

معاون مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت اگر گاهی شنیده می شود که در بیمارستانی یک فرد دچار مرگ مغزی شده و سپس به زندگی بازگشته ، ناشی از تشخیص اشتباه پزشک معالج وی بوده است در حالی که تشخیص قطعی مرگ مغزی باید تنها توسط متخصص همان رشته و افراد مورد تایید وزارتخانه انجام شود و بروز اینگونه موارد به عدم بکارگیری صحیح از افراد متخصص در این حوزه برمی گردد، ولی حتی در این صورت هم تا در نهایت مهر تأیید این پزشکان وجود نداشته باشد، هیچ فرد مرگ مغزی جهت برداشت عضو به اتاق عمل منتقل نمی شود.

سفیر زندگی
۱۹ شهریور ۹۲ ، ۱۳:۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰

از شایعه تا واقعیت

 

شایعه می گوید: اگر پزشکان تیم اورژانس بدانند شما می توانید  دهنده عضو پیوندی باشید؛ تلاش موثری برای حفظ جان شما نخواهند کرد.

واقعیت می گوید: اگر شما دچار بیماری و یا سانحه ای شوید آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد حفظ جان شماست و در زمان حادثه، تمام اقدماتی که برای حفظ جان بیمار لازم است، انجام خواهد شد. امکان اهدای عضو فقط زمانی در نظر گرفته خواهد شد که دیگر هیچ اقدام نجات بخشی امکان پذیر نبوده و مرگ مغزی تایید شده باشد.همچنین باید متذکر شد که تیم پزشکان مراقبت کننده از تیم پپوند عضو کاملا مجزا می باشند..مسئله اهدای عضو در صورت بروز شواهد و تائید مرگ مغزی مطرح میشود و در بیشتر کشورهای دنیا از جمله در ایران کسب رضایت قانونی از خانواده متوفی ضروری است.

شایعه است که برای بیماری که در لیست انتظار پیوند قرار می گیرد؛ وضعیت اجتماعی _ اقتصادی تعیین کننده تر از وضعیت طبی بیمار است.

واقعیت این است که برای بیماران کاندید پیوند شدت بیماری، مدت زمان انتظار برای دریافت عضو، گروه خونی، سایز بیمار و سایر اطلاعات درمانی بیمار تعیین کننده است.

شایعه می گوید اگر کارت اهدای عضو داشته باشید و یا در گواهینامه شما تمایل به اهدای عضو ثبت شده باشد حتما جهت اهدای اعضاء شما اقدام خواهد شد.

واقعیت می گوید تمامی این  تمهیدات برای این است که خانواده شما از نیت درونی شما آگاه شوند و بر اساس کارت اهدای و سایر موارد هیچ تصمیمی از طرف کادر درمانی برای شخص گرفته نمی شود.

شایعه است که بیماری بیماری زمینه ای مانع اهدای عضو خواهد شد؟

خیر، صلاحیت فرد برای اهدای عضو پیوندی تنها در زمان فوت وی توسط پزشکان متخصص تیم پیوند تشخیص داده می شود و بجز تعداد محدودی از بیماریهای عفونی و یا بدخیمی ها، ابتلا به سایر بیماریها منعی برای اهدای نمی باشد. فقط ابتلاء به بیماری بدخیم و عفونت با ویروس نقص ایمنی (HIV) مانع اهدای عضو خواهد شد.

شایعه می گوید که من پیرتر از آن هستم که کارت اهدای عضو داشته باشم.

واقعیت این است که کیفیت ارگانهای متوفی مهتر از سن اوست.

و خوب است بدانیم یکی از پیوند های موفق دنیا پیوند قلب از دهنده 65 ساله بوده است .

یکی از پیوند های موفق بافت قرنیه، پیوند از فرد 103 ساله بوده است و حتی در مورد پیوند ارگانهای حیاتی دهنده 82 ساله نیز گزارش شده است.

شایعه است که اگر قرار باشد اعضای بیماری که مرگ مغزی است، اهدای شود؛ سود خوبی به خانواده او خواهد رسید.

 واقعیت این است  که در هیچ جای دنیا ارگانهای مرگ مغزی خرید و فروش نمی شود و قانون دنیا Donation  یا Gift of life ] اهدای زندگی [ می باشد.

شایعه است که اهدای عضو ظاهر متوفی و طریقه به خاک سپردن متوفی را تحت تاثیر قرار میدهد.

عمل برداشت اعضای پیوندی کاملا شبیه به جراحی ساده ای است که پس از آن  برای جلوگیری از به هم خوردن شکل طبیعی بدن ، به جای ارگانهای برداشته شده پروتز گذاشته می شود و محل به خوبی ترمیم می گردد. اهدای عضو پس از مرگ، باعث تغییر شکل پیکر من خواهد شد.

شایعه است که دین من اهدای عضو را تایید نمی کند.

خیر ، تمامی ادیان بر این باورند که عمل اهدای عضو یک حرکت خداپسندانه و عشق به همنوع محسوب می شود

شایعه است که حتی اگر رضایت به اهدای تنها برخی از اعضای بدن خویش داده باشم، همه اعضا و بافتهای بدن من برداشت خواهند شد.

خیر، تیم تخصصی برداشت عضو پیوندی ، فقط مجاز به برداشت اعضا و نسوجی می باشد که اجازه آنها توسط فرد اهدا کننده با خانواده وی داده شده باشد.

شایعه است که چون مبتلا به بیماری آب مروارید (کاتاراکت) هستم، نمی توان از نسج قرنیه جهت پیوند استفاده کرد.

خیر، ابتلا به بیماری آب مروارید و ضعف بینایی هیچ کدام منعی برای استفاده از نسج قرنیه نمی باشند.

شایعه است که شخص گیرنده عضو پیوندی، خصوصیات بد و خوب فرد اهدا کننده را کسب می کند.

اگرچه این باور در میان تعدادی از گیرندگان عضو پیوندی وجود دارد،  از نظر علمی تا کنون به اثبات نرسیده است. بنابر این بهتر است در چنین مواردی نخست در فکر نجات حیات بیمار پیوندی باشیم و بس. می دانیم که اعضای پیوندی فاقد "حافظه" هستند بنابراین این دلیل و دلایل دیگری که به هر صورت طرح آن در اینجا نمی گنجد خود می توانند  باور انتقال خصوصیات فردی از دهنده به گیرنده را تضعیف یا رد نماید . 

شایعه است که پس از مرگ، هزینه های مربوط به انتقال و برداشت اعضای پپوند ی بر خانواده من تحمیل می گردد.

خیر، تأمین کلیه هزینه های مربوط به امر اهدای عضو شامل بستری، برداشت و پپوند بر عهده وزارت بهداشت و درمان می باشد و هیچ هزینه ای توسط فرد اهدا کننده پرداخت نخواهد شد.

چه اعضاء و بافت هایی قابل اهدا می باشد؟

 اعضا قابل اهدا قلب ، ریه ها ، کبد ، روده ها ، لوزالمعده و کلیه ها می باشد. علاوه بر این اعضا، برخی از بافتهای بدن نیز قابل پیوند می باشند. با اهدای قرنیه می توان بینایی رابه فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند. تاندون و غضروف باعث باز سازی اعضای آسیب دیدهٔ مربوطه می شوند. پیوند استخوان می تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود. دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می رود. پیوند پوست نجاتبخش بیماران با سوختگی شدید می باشد. پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان های خون می باشد. برخلاف عضو، بافت می تواند تا 24 و یا حتی 48 ساعت بعد از مرگ فرد اهدای شود و حتی می توان آن را برای مدتهای طولانی ذخیره کرد.

آیا فرد زنده هم می تواند اهداء کننده باشد؟

بله، در بعضی شرایط.

 کلیه یکی از معمولترین اعضای اهدائی افراد زنده می باشد، زیرا یک فرد سالم با یک کلیه هم قادر است به زندگی طبیعی خود ادامه دهد. قسمتی از کبد یا ریه و در موارد نادر قسمتی از روده کوچک نیز قابل اهدا می باشد.

آیا در صورت مرگ طبیعی نیز امکان اهدای عضو وجود دارد یا خیر؟

بله ؛ بعد از مرگ کامل به صورت طبیعی تا 48 ساعت نسوجی مانند قرنیه ، دریچه قلب ، استخوان و تاندون قابل اهدا می باشند.

آیا اهدا کنندگان عضو از نظر بیماریهای خاص غربالگری خواهند شد؟

 همه اهدا کنندگان عضو از نظر ایدز ، هپاتیت ، ویروس های مشابه و یک سری بدخیمی ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

آیا داشتن " کارت اهدا عضو " برای اهدای اعضاء پس از مرگ کفایت می کند ؟

بسیار مهم است که نزدیکان نیز در جریان این امر خداپسندانه قرار گیرند تا در زمان فوت فرد در خصوص اهدای عضو غافلگیر نشوند و آنرا مصیبتی افزون بر از دست دادن عزیز خود ندانند چرا که ، بنا بر قانون جمهوری اسلامی ایران و اکثریت کشورهای جهان برای اهدای عضو رضایت اولیای دم ضروری میباشد و حتی علی رغم  داشتن کارت اهدای عضو در صورت عدم رضایت اولیای دم اهدای عضو صورت نخواهد گرفت.

با در نظر گرفتن لزوم رضایت اولیای دم از اهدای عضو دلیل دریافت کارت چیست ؟

کارت اهدای عضو نشان دهنده آرزوی قلبی فرد در مورد اهدای اعضای بدن خویش می باشد و همین امر می تواند با نشان دادن خواسته فرد به اولیای دمش تصمیم گیری را برای آن ها در آن زمان حیاتی آسان تر نماید و ضمنا این کارت می تواند جنبه فرهنگ سازی نیز داشته باشد.

آیا به همراه داشتن کارت اهدای عضو به صورت مدام ضروری می باشد ؟

با در نظر گرفتن لزوم رضایت اولیای دم برای اهدای عضو توصیه می شود فرد دارنده کارت اهدا خانواده خود را از رضایت قلبی برای این امر مطلع سازد و در صورت اطلاع خانواده از این امر لزومی به همراه داشتن مداوم کارت نیست.

آیا  باطل کردن کارت اهدای عضو بعد از تکمیل فرم امکان پذیر می باشد ؟

بله ؛ در هر زمان که از داشتن کارت منصرف شوید می توانید با اعلام خواسته خود به مسئولین تقاضای خود را لغو کنید. هر چند با در نظر داشتن نیاز به رضایت اولیای دم برای اهدا تنها با اعلام خواسته خود به اولیای دم خویش نیز میتوانید انصراف خود را از اهدا اعلام کنید.

واحد فراهم آوری اعضای پیوندی چگونه از وجود مرگ مغزی مطلع خواهد شد؟

 بنا بر قانون، کلیه بیمارستانها در  سطح کشور اعم از دولتی و غیر دولتی موظفند موارد مرگ مغزی را به اطلاع این واحد برسانند. سپس هماهنگ کنندگان عضو پیوندی در محل حاضر شده و با خانواده فرد اهدا کننده در زمینه ابعاد قانونی و اخلاقی اهدا صحبت خواهند کرد.

در صورت عدم حضور فرد دارنده کارت در ایران آیا  انتقال وی به کشور صورت می گیرد؟

خیر؛ متاسفانه در حال حاضر امکان انتقال بیمار مرگ مغزی و یا عضو اهدایی از کشورهای دیگر به ایران وجود ندارد. ولی ممکن است در آن لحظه خاص فرد در ایران باشد !!!

مراسم خاکسپاری فرد اهدا کننده چقدر به تاخیر خواهد افتاد؟

کل مراحل اهدا و پیوند عضو ( اخذ رضایت از خانواده فرد اهدا کننده تا پایان برداشت و پیوند عضو ) معمولا ٣٦ ساعت بطول می انجامد. 

آیا خانواده های  فرد اهدا کننده و فرد گیرنده عضو پیوندی یکدیگر را ملاقات خواهند کرد ؟ 

خیر، هویت طرفین محرمانه خواهد ماند، البته تعدادی از خانواده ها تمایل خواهند داشت که از طریق نامه های بی نام و نشان (با همکاری واحد فراهم آوری اعضای پیوندی) با هم مکاتبه داشته باشند . در مراسمی تحت عنوان جشن نفس جشن زندگی که به ابتکار واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همه ساله مقارن با تولد حضرت فاطمه زهرا برگزار می گردد کلیه خانواده های اهدا کننده عضو و کلیه گیرندگان اعضای پیوندی به این جشن دعوت شده و بدون شناسایی یکدیگر لحظات دیدنی ای را می آفرینند.

چه کسی اولویت دریافت اعضا و بافت های پیوندی را در زمان اهدا خواهد داشت ؟

لیست انتظار بیماران نیازمند در مرکز مدیریت پیوند و بیماری ها خاص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تنظیم و به روز میگردد ودر زمان اهدا ،تخصیص اعضا فقط توسط این مرکز صورت خواهد گرفت.

افزون بر سازگاری خونی و بافتی بیمار ، وخامت شرایط بالینی و طول مدت انتظار در لیست پیوند و فاصله مکانی شخص از واحد پیوند نیز در اولویت بندی و انتخاب گیرنده عضو پیوندی نقش دارد.

آیا برای انتخاب گیرنده عضو پیوندی پارتی بازی صورت می گیرد یا خیر؟

خیر ؛ فردی که به عنوان مسئول تخصیص عضو در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مشغول به کار است لیست بیماران نیازمند اهدا را در اختیار داشته و بنا بر اولویت زمان ورود به لیست ،گروه خونی و همخوانی سایز گیرنده  و دهنده فردی را انتخاب کرده و اعلام می دارد در نتیجه امکان مداخله افراد در این امر امکان پذیر نمی باشد.

آیا در قبال عضو اهدا شده پولی به خانوده دهنده داده می شود یا خیر؟

خیر ؛ عضو پیوندی به صورت رایگان و به عنوان هدیه به خانواده گیرنده اهدا می شود و گیرنده نیز پولی بابت عضو پیوندی پرداخت نمی کند و برای تضمین این امر شما می توانید در جشن نفس که هر ساله مصادف با روز مادر برگزار می شود شرکت کرده و با خانواده های دهنده و گیرنده صحبت کرده و سوالات خویش را در این مورد از آن ها بپرسید.

آیا ممکن است بدن فرد گیرنده ، عضو پیوندی را رد کند ؟                                   

آمار موفقیت پیوند در اکثریت موارد بیش از ٧٠ درصد گزارش شده است. بدن گیرنده عضو پیوندی در صورت عدم مراقبت صحیح فرد از خود و یا در موارد بسیار نادر بطور خود بخودی ، می تواند عضو پیوندی را رد کند.

اگر عضو پیوندی، توسط بدن فرد گیرنده رد شود چه خواهد شد؟

در اکثریت مواقع در صورت تشخیص بموقع رد پیوند ، امکان درمان آن وجود خواهد داشت. کنترل دقیق بیمار بعد از انجام پیوند عضو ، مصرف مرتب دارو های مربوطه و انجام آزمایشات لازم می تواند از رد کامل پیوند پیشگیری نماید.

آیا پیوند عضو میان جنس ها و نژادهای مختلف امکان پذیر است ؟

آری، البته اندازه عضو پیوندی حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد و بویژه انطباق بافتی در خصوص پیوند کلیه حیاتی می باشد.

چه مدت باید یک بیمار نیازمند دریافت عضو پیوندی در لیست انتظار بماند؟

 مدت زمانی که بیمار در لیست انتظار خواهد بود می تواند از چند روز تا چند سال بسته به وخامت شرایط بالینی، موجود بودن عضو پیوندی و سازگاری آن تفاوت کند.

کدام بیماری های زمینه ای مانع اهدای عضو فرد خواهند شد؟

 بیماری های عفونی مانند ایدز و اکثر بد خیمی ها مانع از اهدای عضو خواهند شد. البته همه این شرایط در زمان فوت شخص مجدداً ارزیابی می گردند.

چه کسی  می تواند جزو اهدا کنندگان عضو باشد؟

همه می توانند درامر اهدای عضو پیشقدم شوند و محدودیت سنی منظور نشده است. تنها عاملی که می تواند مانع اهدای عضو شود شرایط بالینی فرد اهداء کننده است که در زمان فوت وی  توسط پزشک متخصص  تشخیص داده خواهد شد. 

آیا افراد مبتلا به بیماری دیابت و فشار خون و یا افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی مانند لوپوس و غیره می توانند اهدا کننده باشند؟

بله ، البته در صورت بروز حادثه برای این افراد و ایجاد مرگ مغزی سلامت اعضای بدن توسط تیم پزشکی به دقت بررسی می گردد و در صورت عدم وجود مشکل اهدای اعضایی که عملکرد مناسبی دارند انجام می شود.

در مرگ مغزی، خونرسانی به مغز متوقف شده، اکسیژن رسانی به آن انجام نمی گیرد.مغز تمام کارکرد خود را از دست می دهد و دچار تخریب غیر قابل برگشت می گردد. اگرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه ها هنوز دارای عملکرد هستند، بتدریج در طی چند روز آینده، از کار خواهند افتاد.

بیمار مرگ مغزی، صحبت نمی کند، نمی بیند، به هیچ یک از تحریکات خارجی پاسخی نمی دهد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی قادر به تنفس نخواهد بود.

علل شایع مرگ مغزی کدامند؟

تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت ها، خونریزی های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی.

مرگ مغزی چگونه رخ میدهد؟

هر گونه آسیب شدید به مغز می تواند منجر به تورم بافتی  شود. از آنجاییکه مغز در یک فضای بسته (استخوان جمجمه) قرار دارد و جایی برای این افزایش حجم وجود ندارد، بر بخش های پایین تر مغز (ساقه مغز) فشار آورده، مانع جریان گردش خون به قسمت های بالا یی می گردد و بیش از پیش مانع اکسیژن رسانی میشود.

این فرایند ممکن است چند دقیقه یا چند روز بدرازا بکشد. قلب به کمک دستگاه تنفس مصنوعی به فعالیت ادامه داده، به اعضای دیگر  اکسیژن می رساند، در حالیکه بافت مغز و ساقه مغز که وظیفه کنترل تنفس و ضربان قلب را بر عهده دارند از این ماده حیاتی(اکسیژن) محروم مانده، دچار مرگ می شوند.

چرا در مرگ مغزی، بیمار تا مدتی دارای ضربان قلب و تنفس  می باشد؟

قلب تا زمانی که دارای اکسیژن رسانی باشد،به ضربان خود ادامه میدهد. در بیمار مرگ مغزی،دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور ) اکسیژن لازم را برای ضربان قلب فراهم خواهد کرد و به محض جدا کردن دستگاه از بیمار قلب هم از کار خواهد افتاد.

کما چیست؟ آیا همان مرگ مغزی است؟

کما در واقع یک نوع اختلال در کارکرد مغز است که شخص دچار کاهش شدید سطح هوشیاری میگردد و به هیچ یک از تحریکات پیرامونش، پاسخ نمیدهد.

در کما شانس بهبودی برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتیکه در مرگ مغزی بهبودی بیمار غیر ممکن  و مرگ وی ظرف چند روز  حتمی  است.

زندگی نباتی چیست و چه فرقی با مرگ مغزی دارد؟

زندگی نباتی، با مرگ مغزی کاملا متفاوت است.

این وضعیت تقریبا همیشه در پی کما رخ می دهد. با اینکه شخص بیدار بنظر می رسد (چشمانش باز است) و  دارای یک سری حرکات غیر ارادی اعضای خویش است، هیچ عملکرد ذهنی و شناختی ندارد.

این ها در واقع بیمارانی هستند که بدنبال آسیب شدید مغزی، برای سالهای متمادی زنده می مانند و به نظر هوشیارند، بدون اینکه بتوانند با محیط اطراف خود ارتباطی برقرار کنند.

آیا از ظاهر فرد بیمار میتوان فهمید که او دچار مرگ مغزی شده است؟

خیر، فردی که دچار مرگ مغزی شده، مانند کسی است که در خوابی عمیقی فرو رفته است. ریه هایش به کمک دستگاه تنفس مصنوعی ( ونتیلاتور ) از هوا پر می شوند، قلبش به سبب اکسیژن رسانی دارای ضربان است و حتی پوست او گرم و برنگ صورتی می باشد.

آیا بیمار بدنبال مرگ مغزی درد را احساس می کند؟

خیر. پس از وقوع مرگ مغزی،  در انسان هیچگونه احساس درد و اندوهی وجود نخواهد داشت. 

آیا مواردی از مرگ مغزی بوده است که بهبود یافته باشند؟

خیر، امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد.

مواردی که شنیده اید فرد دچار مرگ مغزی شده و سپس بهبود یافته است، در واقع مرگ مغزی نبوده است.

این بیماران در کمای عمیق بوده ولی نزدیکان آنها و یا حتی گاهی برخی از پزشکان و پرستارانی که درباره تفاوت مرگ مغزی و کما اطلاعات کافی ندارند چنین برداشت نادرستی کرده اند.

                                                        

تهیه و تنظیم : واحد پیوند بیمارستان دکتر مسیح دانشوری

سفیر زندگی
۱۷ شهریور ۹۲ ، ۲۳:۵۳ موافقین ۰ مخالفین ۰

سخنان آقای شهاب شهیری و دکتر کتایون نجفی زاده رییس واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری در مورد اهدای عضو و زنده یاد دکترجلال شهیری که با اهدای اعضایشان جان پانزده انسان را نجات دادند.


دریافت



سفیر زندگی
۱۷ شهریور ۹۲ ، ۱۱:۳۹ موافقین ۰ مخالفین ۰

میرزا علی اصغر خان امین السلطان در سال 1320 ق، زمینی را در شمالی‌ترین نقطه تهران خریداری نمود تا به توصیه پزشکان فرانسوی، مظفرالدین شاه که مبتلا به سل ریوی گردیده بود، دوران نقاهت خود را در آن جا بسر ببرد.

پس از فوت مظفرالدین شاه، این مرکز به تدریج به آسایشگاهی برای بیماران مسلول تبدیل شد. بعدها پس از تغییر حکومت این زمین و ساختمان کاخ بدون استفاده مانده بود تا با همت مرحوم دکتر مسیح دانشوری در سال 1310 شمسی پس از کسب مجوز از دربار، یک مدرسه پرستاری در آن احداث گردید. 

سفیر زندگی
۱۶ شهریور ۹۲ ، ۰۲:۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰

تولد و دوران کودکی«سیدعلی دانشوری» پدر دکتر مسیح دانشوری از اهالی نیشابور؛ طبیبی حاذق، مشهور و ملقب به «حافظ الصحه مجدالحکماء» بود. پدر بزرگ مسیح دانشوری نیز از افراد سرشناس و علماء مذهبی نیشابور و به‌ نام «سیداسماعیل محض‌اله» بوده است. 

سفیر زندگی
۱۶ شهریور ۹۲ ، ۰۲:۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰

با مراجعه به سایت ehda.sbmu.ac.ir وارد قسمت "کارت اهدای عضو" شوید و سپس گزینه "عضو جدید" را انتخاب نمایید.

برای تکمیل فرم همراه داشتن مشخصات شخصی کافی بوده و احتیاجی به عکس نمی باشد. نمونه کارت اهدای عضو را در زیر میتوانید ببینید.

لطفا در تکمیل اطلاعات خود دقت کرده و تمام اطلاعات را به غیر از کد کاربری و رمز عبور به صورت فارسی تکمیل کنید. خواهان ذکر است که درج تمامی اطلاعات اجباری بوده و روی کارت شما ثبت خواهد شد لذا در تکمیل آن ها نهایت دقت را به عمل آورید.

 
لطفا برای وارد کردن فرم صفحه کلید خود را انگلیسی نگاه دارید


پس از پر کردم فرم ثبت نام یکبار دیگر اطلاعات ورودی را به صورت کامل خوانده و از صحت آنها مطمئن شوید
بعد از خواندن اطلاعات حتما از طریق گزینه "بررسی موجود بودن این شناسه" از موجود بودن شناسه کاربری ای که انتخاب کردید مطمئن شوید
اگر هم قبلا ثبت شده بود ، از یک نام کاربری دیگر استفاده نمایید.
 
ثبت آدرس

حتما سعی شود تا جای ممکن آدرس خود را دقیق وارد کنید(ذکر پلاک، شماره واحد و ...)، مخصوصا در مواردی که آدرس ها مربوط به شهرستان ها می شود(در این موارد در صورت نداشتن پلاک، رنگ درب را نیز واردنمایید).
 ابتدا اسم استان خودتان را از لیست انتخاب کنید ، سپس منتظر بمانید که صفحه مجددا بارگذاری شود تا لیست شهرستان های استان مذکور نیز که دقیقا در زیر گزینه استان میباشد
ظاهر شود ، سپس شهرستان خودتان را نیز انتخاب کنید


 "در قسمت آدرس ، از قید کردن مجدد استان و شهرستان خودداری کنید"
 در صورتی که نام استان و شهرستان انتخاب شده توسط شما با آدرس همخوانی نداشته باشد
عضویت و صدور کارت شما به صورت معلق در میایید تا اطلاعات خودت را تصحیح کنید!
 
کد پستی

کد 10 رقمی ای که قبوض تلفن نوشته میشود - چون در خیلی از موارد ثبت نام کنندگان کد 5 رقمی را قید می کنند

شماره تلفن

حتما شماره تلفن را  وارد کنید، چون در مواردی که کارت ها برگشت خورده می شوند توسط پست، می شود با ثبت نام کنندگان تماس گرفت.
ایمیل

در هنگام وارد کردن ایمیل به هیچ عنوان ابتدای ایمیل خود عبارت www را قرارن ندهید، این کار اشتباه است و باعث میشود که ایمیل های سایت اهدا به دست شما نرسد. 
بعد از رعایت موارد فوق ثبت نام به اتمام رسیده و می توانید روی گزینه "ارسال فرم" کلیک نمایید 
 

حال بعد از اتمام ثبت نام حداکثر طی 1 ماه کارت شما پرینت گرفته میشود و به اداره پست تحویل داده خواهد شد (در صورتی که فرمت اطلاعات ورودی شما درست باشد و تایید گردد. )
و بعد از آن، بستگی به اداره پست دارد که تا چه مدتی زمانی کارت را به دست شما برساند، اما به صورت متوسط بعد از 2-4 ماه از تاریخ پرینت کارت شما، کارت خواهد رسید.

این کارت علاوه بر تاثیر مثبت در فرهنگ سازی، نشان دهنده رضایت شخصی شما از اهدای عضو بوده و جنبه قانونی نخواهد داشت و در صورت وقوع مرگ مغزی رضایت اولیای دم لازم خواهد بود .لذا خواهشمندیم بعد از تکمیل فرم و دریافت کارت این موضوع را با خانواده خود در میان بگذارید.            

اما اگر بعد از گذشت این زمان کارت به دست شما نرسید، می توانید به سایت مراجعه کرده و توسط یوزرنیم و پسوردی که در هنگام ثبت نام انتخاب کرده بودید وارد صفحه ثبت نام خودشده و گزینه ارسال مجدد کارت را انتخاب نمایید.

"حتما توجه شود که از ثبت نام مجدد در سایت خودداری نمایید، البته سایت نیز از ثبت نام مجدد جلوگیری خواهد کرد "

 

داوطلب گرامی

احتراما باستحضار می رساند با توجه به اینکه اطلاعات شما در فرم ثبت نام پیوند کارت، ابتدا توسط اداره ثبت احوال بررسی و تائید می گردد، در صورتیکه دقت کافی در تکمیل فرم ها بر اساس اطلاعات شناسنامه ای صورت نپذیرد، واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، هیچ گونه مسئولیتی در قبال عدم ارسال کارت شما نخواهد داشت.

باسپاس
 
 

سفیر زندگی
۱۴ شهریور ۹۲ ، ۰۱:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰

مرگ پایانی است برای یک آغاز، اما بعضی‌ها مرگشان هم آن قدر زیباست که نه یک آغاز ابدی برای خودشان که آغازهای به یادماندنی است برای کسانی که دست‌های بسیاری برای نجاتشان رو به آسمان است و چشمان اشکبارشان در انتظار معجزه‌ انسانی کسانی است که هدیه‌ای به وسعت حیات در دست دارند.

 چه شگفت‌آور است این هستی که تو در دنیای ملکوت با آن همه فاصله و تفاوت باشی اما این جا، نزدیک آدم‌های همین دنیا ، در جشن حیاتشان، سرود تولدی دوباره بخوانی .

در این زمین قلب‌هایی هستند که وقتی از تپیدن خسته می‌شوند، در حالی به خانه ابدی می‌روند که وسعت دنیا را در خود جای داده‌اند و سخت نیست اگر بخواهی چنین باشی...

سفیر زندگی
۱۴ شهریور ۹۲ ، ۰۱:۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰

بابک برهانی

دریافت


سفیر زندگی
۱۳ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰